... κάθε φορά που θέλουμε να δημιουργήσουμε ομάδες, ξεκινά ένας τεράστιος πονοκέφαλος ...
... ποιοι θα είναι με ποιους, να μη χωριστούν οι "κολλητοί" φίλοι μεταξύ τους, να είναι οι "καλύτεροι" παίκτες μαζί, να μην ανακατεύονται τ' αγόρια με τα κορίτσια, να μη δυσαρεστηθεί κανείς, κλπ, κλπ...
... αυτές βέβαια είναι οι απόψεις των μαθητών. Δεν είναι λίγες οι φορές που η δημιουργία ομάδων οδηγεί σε κλάματα και γκρίνιες και το ακόμα χειρότερο.... στο να μη συμμετέχουν κάποιοι, αν δεν είναι στην ομάδα που επιθυμούν ...
... υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι να δημιουργηθούν ομάδες. Ποιος είναι ο καλύτερος ή ο επιθυμητός, εξαρτάται από τους στόχους της μάθησης και τι επιδιώκει ο εκπαιδευτικός να πετύχει μέσω της δυναμικής της ομάδας, για να οδηγηθούν τα μέλη της, στη μάθηση ...
... έτσι, οι ομάδες θα έπρεπε να δημιουργούνται από τους εκπαιδευτικούς με συγκεκριμένα κριτήρια και θα μπορούσαν να ισχύουν καθ' όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους ή να αλλάζουν, εφόσον πιο πριν έχουν αλλάξει τα κριτήρια ...
- ευνοείται η συμμετοχή όλων
- υποχρεώνει την προσαρμογή όλων με όλους σε όλες τις συνθήκες
- μειώνονται οι συμπεριφορές εκφοβισμού (bullying)
- αυξάνει τη συνεργασία και την ομαδικότητα, και
- συμβάλλει στη μείωση "κακομαθημένων"/εγωιστικών συμπεριφορών - που είναι στην ουσία αντι-αθλητικές και δεν αρμόζουν στο σχολικό περιβάλλον
... ένας τέτοιος τρόπος είναι η ...
Δημιουργία Ομάδων με Μανταλάκια
... χρειαζόμαστε λοιπόν, μερικά μανταλάκια διαφορετικών χρωμάτων και μια αδιαφανή σακούλα. Στο παράδειγμα μας, θέλουμε 4 ομάδες των 6 ατόμων, οπότε έχουμε 6 μανταλάκια, 4 διαφορετικών χρωμάτων ...
- ... τοποθετούμε τα μανταλάκια στη σακούλα, τα ανακατεύουμε και μετά ξεκινάει η διαδικασία της επιλογής...
- ... οι μαθητές είναι σε κύκλο. Ένας μαθητής διαλέγει πρώτος από τη σακούλα ένα μανταλάκι και μετά συνεχίζει τη διαδικασία για τους υπόλοιπους συμμαθητές του, όπως φαίνεται στο βίντεο που ακολουθεί ...
- ... παροτρύνουμε τους μαθητές να τοποθετήσουν τα μανταλάκια στα μαλλιά τους ή στις μπλούζες τους. Αυτό είναι εντυπωσιακό, αλλά και αστείο και αρέσει ιδιαίτερα!!!
- Με Αριθμούς: χωρίζουμε τους μαθητές σε αγόρια - κορίτσια και δίνουμε σε κάθε μαθητή/τρια από έναν αριθμό, για π.χ από το 1 έως και το 4. Μετά επιλέγουμε για π.χ. η μία ομάδα να αποτελείται από όσους έχουν τους αριθμούς 1 &3 και η άλλη ομάδα από όσους έχουν τους αριθμούς 2 & 4.
- Με Χρώματα: η λογική είναι ακριβώς η ίδια όπως με τους αριθμούς. Αντί για αριθμούς μοιράζουμε κάρτες με 4 διαφορετικά χρώματα, για π.χ. κόκκινο, μπλε, κίτρινο, πράσινο. Η μία ομάδα μπορεί να αποτελείται από όσους κρατούν πράσινες και κόκκινες κάρτες και η άλλη από όσους κρατούν μπλε και κίτρινες κάρτες.
- Με γνωστά τραγουδάκια ή αλλιώς Λαχνίσματα, όπως ... ο Καρακατσάνης (το αγαπημένο μου), α μπε μπα μπλομ, κοκ.
... η δημιουργία ομάδων αφορά
όλους τους εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτές ...